Як вплине коронавірус на розвиток агросектору в Україні

Пандемія, викликана вірусом COVID-19, і пов ’язані з нею карантинні заходи завдають великих економічних збитків практично для всіх галузей економіки. Не виключенням є і аграрна сфера.

 

Президент Української зернової асоціації Микола Горбачов попереджає, що карантин, оголошений у багатьох країнах світу, призведе до подорожчання логістичних ланцюгів. Вимоги перевірки вантажів, що приходять в країну позначаться на швидкості і вартості торгових операцій. Це призведе до того, що внутрішні ціни на сільгосппродукцію будуть падати на тлі подорожчання логістичних ланцюгів.

Він також наводить приклад: якщо судно простоїть 14 днів в карантині, то додаткові витрати продавця складуть $ 200-400 тис., що спричинить за собою зниження закупівельних цін. Саме такий сценарій найімовірніше реалізується і в Україні. Таким чином, Горбачов виділяє 3 основні виклики, що стоять перед аграрною галуззю: негативна цінова кон ’юнктура на ринку, складний доступ до фінансових ресурсів і логістичні проблеми.

 

Що ж стосується українського аграрного експорту, то, як стверджує президент асоціації “Український клуб аграрного бізнесу” Алекс Ліссітса, його прогнозоване падіння на 10-20% призведе до зниження валютних надходжень в бюджет на $ 4 млрд., а це серйозна сума в умовах кризи.

 

Андрій Ярмак, економіст інвестиційного відділу TheFoodandAgricultureOrganization, вважає що, аграрний сектор постраждає менше на відміну від інших сфер економіки України через поширення пандемії коронавируса (COVID-19). У такій ситуації, коли все дуже невизначено, прогнозувати просто дуже важко. Але базові цінності, навіть якщо маємо найгіршу ситуацію з часів Другої Світової Війни, залишаться незмінними – продукти харчування потрібні щодня, на відміну від усього іншого. На його думку, аграрний сектор України зараз, незважаючи на складності, в кращій ситуації з усіх. Навіть для IT цей час може бути трохи складнішим.

 

Народний депутат, секретар аграрного комітету Іван Чайківський, коментує падіння акцій українських холдингів загальносвітовою тенденцією, яка стабілізується, як тільки ситуація з коронавірусом буде контрольована. За його словами, для українських аграрних компаній коронавірус може принести лише один серйозний ризик – закриття для продовольства транснаціональних кордонів. Головні наші торгові міжнародні партнери працюють в штатному режимі на пропуск і прийом продукції, в тому числі аграрної. Тому панікувати, що зупиниться експорт, поки не варто. Як не варто цього робити і з приводу пункту про те, що уряд отримав право обмежувати експорт харчових продуктів – це крайній захід, який має бути в арсеналі. Він також вважає, навряд чи цим правом уряд скористаються, адже, як відомо, АПК формує 40% валютної виручки країни.

 

Керівник ІА «Інфоіндустрія» Дмитро Гордейчук вважає, що з посівною проблем не повинно бути, але зате ці проблеми можуть з ’явитися після. Справа в тому, що Україна сильно залежить від імпорту деяких товарів, таких як: насіння, добрива, засоби захисту насіння і т.п. Якщо насіння, добрива та ЗЗР аграрії закупили заздалегідь в достатній кількості, то, як бути з такими препаратами як, наприклад, фунгіциди, невідомо. Судячи з усього, попит на них буде високий, так як тепла зима спровокувала появу на полях безлічі хвороб і шкідників. Дмитро Гордейчук не виключає, що може постраждати якість врожаю, а особливо по зерновим культурам.

Він практично не сумнівається в тому, що зовнішня торгівля припинятися не буде і наводить як приклад Китай, де епідемія пішла на спад, а товарообіг при цьому не припинявся, тому що це загрожує величезними проблемами. Та й якість продуктів не змінювалася – адже вони завжди проходили карантин і інші необхідні заходи.

Для українських експортерів така ситуація може навіть виявитися виграшною. Зараз майже вся агропродукція дорожчає, особливо це стосується ягід і вина – того, що зараз не виробляють високотехнологічні країни, що закрилися на карантин (Німеччина, Китай і США). Таким чином, очевидно, що українські аграрії в певних сегментах агробізнесу зможуть отримати чималий зиск, але чи буде вигода збережена і збережені транспортні коридори – спрогнозувати складно.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *